米国市場に広がる悲観論

That globe-trotting Mr. Credit Crunch is at it again. After dashing from his home base in the U.S. to make surprise stops in places like France and Australia, the shadowy figure has been spotted in Canada. And his latest appearance sparked a big sell-off in U.S. equity indexes Tuesday.Negative earnings outlooks from Wal-Mart (WMT) and Home Depot (HD) -- widely regarded as bellwethers for U.S. consumer spending -- also added to Wall Street's gloom.

 日本がお盆休みに入っている間に、米国は揺れている。サブプライム問題が金融市場・公社債市場を揺さぶる一方、企業収益の先行きのほうにも懸念が出てきて株式市場にも不安心理が走り始めたということだろうか。何があっても、カネを使いまくると言いたくなるような米国の消費動向にもカゲリが見えてきたと言うこと? ウォルマートとホームデポの業績動向から、そうした不安心理が発生してきたらしい。心配になると何でも心配になるともいえるし、デリバティブやら何ちゃらファンドやら金融工学的手法で思いっきり先読み・先取りしているだけに「予想外」の展開になると、システムが逆回転を始めてしまうような恐怖が生まれてしまうところがある、のかな。