トルコ、大学でのスカーフ着用を解禁へ動く

Turkey's parliament has approved two constitutional amendments easing the ban on women wearing Islamic headscarves in universities.The issue is deeply divisive in Turkey, where the state is strictly secular, and protests are expected.The government said the ban meant many girls were being denied an education.

 トルコでは憲法で女子学生が大学でのスカーフ着用が禁止されていたのだ。女性のスカーフ着用はイスラムの決まり事で、イスラムを厳格に適用するイランでは逆に着用が義務づけられていると思ったけど、トルコは逆だったわけだ。

トルコでは1980年以降、世俗主義の守護者と自任する国軍の意向により大学でのスカーフ着用が禁止された。

 まあ、より自由なイスラム社会を、というか、欧米に近い社会を軍は目指したと言うことだろうか。だから、教育の場ではスカーフは不要どころか、禁止まで行ってしまったわけなんだろうけど。で、これって、どう読むべきなんだろうか。トルコはEU加盟を希望しているが、社会はイスラムを志向しているのだろうか。